ROW explorer 4,6 on kevyt ja nopea kunto- / retkisoutuvene.
Talvi on hyvää aikaa suunnitella ensi kesän retkiä. Ajattelen lähteväni Kuusamon Kitkajärvelle ennen juhannusta 2023.
Kun täyttää 60 vuotta, voi hankkia itselleen lelun; päädyin soutuveneeseen. Työreissulla viime elokuussa katselin pari päivää rannalta Saimaata ja paluumatkalla aloin puhua veneestä. Viikon päästä kävin hakemassa veneen Tampereelta, jonne maahantuoja Pasi Toclin toi sen Turusta.
Ajoin jo ensimmäisellä soudulla veneen karille, tutun mökkijärven ainoaan ja tuttuun kiveen: ei rakenteellisia vaurioita – epoksia pintaan. Nyt vene odottaa vajassa ensi kesää.
Vene on lasikuituinen, 4.6 metriä pitkä ja painaa vain 40 kiloa.
Ruotsalainen ROW on kevyt lasikuituinen kunto- ja retkisoutuvene, joka on varustettu liukupenkillä ja 3 metrin hiili- / lasikuituairoilla. Valmistajan edullisin malli explorer 4,6 on avoin vene, jossa on suljettavat etu- ja takatuhdot. Malli Scull on katettu kuntovene ja VagaBond on katettu seikkailuvene.
Hyöty
Minulle riittää kevyempiin olosuhteisiin sopiva avoin vene, joka on helppo lastata retkivarusteilla ja johon oletettavasti koirani Patu osaa asettua aloilleen.
ROW explorer on kevyt vene, vain noin 40 kiloa. Se on 4,6 metriä pitkä ja 120 senttiä leveä, siis suunnilleen pienen suomalaisen soutuveneen mitoissa. Runko joustaa jonkin verran ja veneen pohja painuu jalan painosta veneeseen asuessa. Tosin vene on sen verran kiikkerä, että jalka on parasta asettaa lähelle keskilinjaa.
Keveyden takia vene kiihtyy melkein täyteen vauhtiin jo ensimmäisellä aironvedolla. Ja pysähtyy samoin, minkä huomasin ajaessani vauhdilla kiveen. Olin keskittynyt minulle uuteen soututekniikkaan, enkä katsellut olkani yli. Aika säikäytys, mutta vain veneen pinta vaurioitui peukalonpään kokoiselta alueelta, oletan että lasikuitumatto säilyi ehjänä.
Ehkäpä on hyvä, että ajoin karille ensisoudulla, enkä Kitkajärvellä ensi kesänä.
Veneen airot eivät ole hankaimissa kiinni, kuten mökkiveneissä, vaan hankaimet (airolukot) sallivat ja vaativat airon lavan kääntämisen 90 astetta silloin, kun airo nostetaan vedestä ja palautetaan vedon alkutilanteeseen. Täten airon lapa ei ota veteen kiinni ja ilmanvastus on pienempi.
Airon kääntely ja airon pitäminen hankaimessa ei minulta ihan heti sujunut. Jos airo ei osunutkaan ihan oikeaan kulmaan, huono veto keikutti venettä ja rikkoi soudun rytmin.
Onnistuessaan pitkillä airoilla ja liukupenkillä saatu vetoliike on nautinnollinen kokemus, jossa pääsee hyödyntämään isoja lihaksia. Liikehän aktivoi samat lihakset kuin puuhun kiipeäminen, primääri toiminto.
Soutamisen ominaisuushan on se, että siinä edetään selkä edellä, katsellen menneisyyteen: tuolta minä tulin ja ne oikein näe minne olen menossa.
Kajakki tai kanootti on minimalistisen, vähiten materialistinen ja tekninen vesillä liikkumisen muoto. Kajakilla meloessa olet itse se liikkuva osa. Soutuvene airoineen lienee seuraavaksi yksinkertaisin veneilymuoto.
Yksinkertaisuus tarkoittaa edullisuutta, huollon vähyyttä ja varastoinnin helppoutta – enemmän aikaa itse asialle, vesillä – luonnossa – liikkumiselle.
Muoto
ROW edustaa atlanttista soutuveneperinnettä, jossa perälauta on viinilasin muotoinen. Viinilasin jalka muodostaa peräsimen, joka kölin kanssa pitää veneen hyvin suuntavakaana. Kun vasemmalla airolla vetää vedon, vene kääntyy viisi astetta oikealle ja jatkaa sitten suoraan. Ero suomalaiseen soutuveneeseen (esim. Päijän) on merkittävä. Suomalainen soutuvene on ketterä kääntymään ja siten sopiva verkkojen laskuun ja nostoon, mutta matkaa soudettaessa joka aironvedolla ohjattava.
Veneen pohja on muodoltaan sileä, eikä limilautaista rakennetta jäljittelevä, kuten esimerkiksi amarikkalaisessa Whitehall – veneissä. Porrastettu muoto tietenkin jäykistäisi runkoa.
Sivuprofiili on matala.
ROW eXplorer 4,6 on sangen minimalistinen vesikulkuneuvo. Joku on heiluttanut Occamin partaveistä.
Keulaan on porattu reikä vetämistä ja lukitsemista varten.
Tekniikka
Luikupenkki, hankaimet ja airot ovat brittiläistä laadukasta tuotantoa. Hankaimet ovat, tietenkin, veneen ulkopuolella. Rakenne on pelkän yhden taivutetun putken varassa, johon kohdistuu soutajan käyttämä energia. Putki tietenkin taipuu ja naksuu kiinnityksessään häiritsevästi, ja veneen runko toimii ääntä voimistavana kaikukoppana. Sade – tai vesi – voitelee kiinnityskohdan, tosin. Valmistaja eikä maahantuoja tunnista ongelmaa.
Lopuksi
4000 euroa ja risat (investointi itseeni) sijoituksen jälkeen alan rakentamaan identiteettiäni soutajana. Tämä linjaus vapauttaa minut luopumaan vaeltajan identiteetistä – ja varustelusta. Goodbye rinkat ja muut keveät varusteet, koska veneeseen voi oletettavasti lastata vähän mukavammat makuualustat, vaatteet, keittovälineet ja tilavamman teltan.
Olen aika innoissani veneestä ja odotan ensikesää ja Kitkajärven vesiä ja rantoja.
Suomessa on monia veneverstaita, voisipa olla kiva kehitellä retkisoutuvenemutoiluprojekti jonkun kanssa, ettei tarvitse Ruotsista ostaa venettä!
Varkautelainen Veto5 -mökki- ja kalavene profiloituu myös retkiveneenä.
Katso myös Hirvas -kuntosoutuvene.