kuva: Lopputyöni TAIKissa 1990: Tuoteskanneri heikkonäköisille
- Muotoilu on epäammatti, kuten opettaminen tai toimittaminen. Kuka tahansa voi julistautua designeriksi ja alkaa tehdä muotoilua. Institutionalisoidut ammatit (tuomari, lääkäri ja pappi) nauttivat yleistä arvostusta.
- Olet töissä aina. Idea ei kysy kelloa. Romaani, taidenäyttely, elokuva tai näyteikkunashoppailu on kulttuurista taustatyötä, jos ei pääse laskuttamaan asiakasta.
- Erinomaiset substanssitaidot eivät riitä menestymiseen: sinun pitää olla ”hyvä tyyppi” ja osata ”verkostoitua” ja osallistua ”pöhinään”.
- Nimesi ei tule esille tuotteen yhteydessä (design by…). Vain harvasta tulee sankarimuotoilija.
- Innovatiivisuutesi hyödyttää taloudellisesti työnantajaasi. Hyvät royalty-diilit ovat harvinaisuuksia. Yrittäminen on seikkailu riskeineen. Tuotannollinen yrittäminen vaatii ammatti-identiteetin muutoksen.
- Palkkataso on alempi verrattuna ekonomeihin ja insinööreihin.
- Muotoilussa organisatorinen eteneminen tarkoittaa usein sitä, ettet ehdi piirtää värikynillä enää joka päivä, koska sinun pitää istua kokouksissa.
- Opiskelemaan on vaikea päästä (periferiassa helpompaa).
- Suhdanteet heittelevät muotoilijoiden kysyntää. Laskusuhdanne on tulossa joskus!
- Muotoilu on usein suunnittelua – toimistotyötä. Sankaritekoja ei pääse tekemään (vertaa palomies).
- Työssä ei saa liikuntaa (vertaa metsuri tms.).
- Maailma on täynnä tavaraa –dilemma kalvaa meitä innovaattoreita. Olisiko paras liittyä linkolalaisiin?
- 80% ideoistasi on roskaa, joka ei onneksi tule esille.