Designvuosi 2022: suomalaista muotoilua parhaimmillaan. A-Press (97 s).
Marketin lehtihyllystä löytyvä tuore Designvuosi kuvittaa suomalaisen puutuolin historiaa, raportoi Suomalainen huonekalu -suunnittelukilpailun tuloksia ja esittelee aukeamillaan 39 muotoilijaa ja heidän uusimpia suunnittelemiaan tuotteita.
12,50 € maksava lehti on näyttävä ja laadukkaasti painettu kaupallinen julkaisu, jonka laaja levitys ilahduttaa.
Englanninkielinen versio julkaistaan Finnairin ulkomaan reittiliikenteen wifi-verkossa.
Pekka Korvenmaan tekstittämä kuvakokoelma alkaa Alvar Aallosta ja päättyy Harri Koskisen Lounge -tuoliin. Korvenmaan huomion mukaan 2000-luvulla kalustesuunnittelijoiden rinnalle nousee yleismuotoilijoita, jotka toimivat myös kalusteiden saralla.
Todellakin, monien lehdessä esitettyjen uusien kalusteiden suunnittelijat ovat taustaltaan teollisia muotoilijoita, kuten Pasi Paananen rotaatiovaletulla muovituolillaan.
Designvuosi tavoittelee toimituksellisen lehden vaikutelmaa ollen kuitenkin mainos, puffi, johon osallistuminen on ollut maksullista. Täten julkaisun antama kuva suomalaisen muotoilun tilasta on kuratoimaton.
Edellä mainittu yrittelijäisyys on kannatettava asia – kaikin puolin – mutta edellyttää lukijalta lähdekriittisyyttä.
Lehden aukeamat esittelevät laadukkailla kuvilla huonekaluja, valaisimia, koruja, keramiikkaa ja teknisiä laitteita. Sivun reunassa on muotoilijan itse kirjoittama teksti ja kasvokuva.
Tämä varsin vakiintunut tapa esittää valmis tuote ja muotoilija rinnakkain, herättää kysymyksen, mitä tässä myydään ja kenelle.
Onko tämä esitystapa juurisyy suomalaisen muotoiluviestinnän ikiaikaiselle tylsyydelle?
Muotoilija ei myy tuotetta, eihän? Muotoilija myy suunnittelua, niinhän? Suunnittelu on luonnostelua ja tekemistä, ei puleerattuja tuotteita studiokuvissa.
Valmistaja myy tuotetta, ja osaa tehdä sen kiinnostavasti.
Ketä kiinnostaa lukea muotoilijan luontosuhteesta? Please, älkää antako muotoilijan kirjoittaa, vain piirtää.
Edellä esitetty kritiikki kohdistuu laajemmin muotoilun viestintään. Designvuosi on mainio kaupallinen yritys ja erinomaisen kannatettava. Jään odottamaan 2023 lehteä.
Toistaiseksi ylittämätön muotoilujulkaisu on Tapio Periäisen ym. toimittama Tapio Wirkkalan vuoden 1981 näyttelyn julkaisu, jossa on paljon luonnoksia ja hahmomalleja. Julkaisussa ollaan muotoilun ytimessä.