Avainsana-arkisto: Mielekkyyden muotoilu

Innostunut asiantuntija – oksymoron?

(oksymoron = kärjistetysti hupaisa retorinen kuvio, jossa kaksi näennäisesti vastakkaista käsitettä)

Muotoilijana ajattelen, että innostus työhön – maailman parantaminen muotoilun, tuotekehityksen ja niiden opettamisen kautta – on lähtökohta kaikelle tekemiselleni, tietenkin. Miten tätä innostuneisuuttani voisi vielä yllyttää? Miten minusta saadaan suurin mahdollinen luovuus ja tuottavuus esille? Jatka lukemista Innostunut asiantuntija – oksymoron?

FacebookTwitterGoogle+Share

muotoilun tarkoitus

Joku aika sitten innovaatio oli kirosana. Kirkko tai kuningas eivät rohkaisseet uusiin tapoihin tehdä asioita. Vanhat tavat saattoivat turvata hengissä pysymisen.

Nykyistä vallitsevaa ilmapiiriä taas voisi kutsua innovaation ajaksi. Kaikki kehittyy kiihtyvää tahtia, muutos on pysyvää ja menestys vaatii jatkuvasti uusia innovaatioita. Kansantaloutemme tarvitsemme kipeästi uusia tuotteita ja palveluita. Muotoilu luovana toimintana nähdään usein innovaation ajurina, taide luovan talouden edistäjänä.

Nykyinen hyvinvointi, design-tavaran, viihdetarjonnan, matkojen ja kokemusten tavoittelu ei kuitenkaan ole tuonut onnea. Jatka lukemista muotoilun tarkoitus

sankarimuotoilijoiden aika on ohi

Hannu Pöppösen tuoretta kirjaa Designkuplia – suomalaisen muotoilun ilmiöitä voi lukea ironisena kuvauksena siitä, miten suomalaiset muotoilijat pyristelevät kansainvälistymisen, taloudellisen pärjäämisen ja maineen kasvattamisen kiemuroissa. Muotoilija on luovan työn sankari ja innovaation lähde, joka kamppailee löytääkseen ymmärrystä ideoilleen. Suurin tavoite on lyödä itsensä läpi, tulla kansainvälisesti tunnetuksi nimeksi. Suurin uhka on se, että muut – erityisesti teollisuusyritysten johtajat – eivät tajua muotoilijan konseptien arvoa. Eniten muotoilijaa kuitenkin motivoi kollegoiden huomio ja muotoilun kentän tunnustus. Jatka lukemista sankarimuotoilijoiden aika on ohi