Avainsana-arkisto: IP-oikeudet

Brändin suoja

Antti Innanen ja Jukka Jäske, 2014, Brändin suoja, Edita Publishing Oy, 272 sivua. ISBN 978-951-37-6397-8.

Aineettomien ideoiden omistuksen maailman, IP-oikeuksien (intellectual property), taloudellinen merkitys on kasvanut. Muotoilijan on syytä perehtyä aiheeseen, huvitti tai ei: yrityksen arvo koostuu suurelta osin ei-materiaalisesta omistuksesta. IP-oikeudet voivat muodostaa jatkuvan tulonlähteen.

Lakimiesten Antti Innasen ja Jukka Jäsken kirja Brändin suoja opastaa suunnittelijaa, yrittäjää tai opiskelijaa brändin luomisessa, brändin oikeuksien hankkimisessa ja suojaamisessa sekä erilaisten IP-oikeuksien järjestämisessä. Kirjan näkökulma on taloudellinen ja erityisesti juridinen, joka myös on yksi näkökulma brändiketjun muodostamiseen. Tehokas ja toimiva brändiketju muodostuu tuotteista ja palveluista yhdistettynä tarinaan sekä rajoitetusta yksinoikeudesta edellisiin.

Kirjan ensimmäisessä osassa käydään läpi brändin käsitettä, immateriaalioikeuksia ja brändin rakentamisen strategioita. Toisessa osassa käsitellään eri suojamuotoja yksityiskohtaisemmin. Kirjan kolmas osa lähestyy aihetta laajemmin strategisesti.

Luku 11 käsittelee IP-oikeuksien loukkauksia ja niiden arviointia. Viimeisessä luvussa kirja käsittelee muutamia strategisia näkökulmia toimialoittain, painottaen muotia ja muotoilua, startup-yrityksiä, musiikki- ja media-alaa ja peliteollisuutta.

Kirja on erinomainen opas tavaramerkin ja verkkotunnusten hakemiseen, tekijänoikeuteen, mallioikeuteen sekä patentti-ja hyödyllisyysmalliin. Kirjassa on paljon kiinnostavia ja tuoreita käytännön esimerkkejä tosielämästä.

Kirja sopii oppikirjaksi muotoilun opintoihin ja kiinnostanee aloittavaa yrittäjää ja muotoilun ammattilaistakin.

Oma kokemukseni on, että uuden hankkeen alussa, kun tekemisen palo on voimakas, laki- ja sopimusasiat eivät voisi vähemmän kiinnostaa. Brändin luominen ja sen IP-oikeudet tulevat ajankohtaiseksi heti, jos hanke, kenties yllättäen, menestyykin ja raha alkaa liikkua. Muotoilija, pitääkseen puolensa ja toimiakseen ammattimaisesti, tarvitsee Brändin suojan lisäksi myös muuta luovan alan laki- ja sopimusohjeistusta tai asiantuntija-apua: liittyen yrittämiseen, oman toimintansa eettisyyteen ja varmasti joskus eteen tuleviin riitatilanteisiin.

Artikkeli julkaistu Ornamon lehdessä 1/2015

FacebookTwitterGoogle+Share