well designed

empatia koukuttaa käyttäjiä

Jon Kolko, 2014, Well-designed: how to use empathy to create products people love. Boston: Harvard Business Review Press.

Kirjaa voi suositella muotoilijalle tai opiskelijalle, joka haluaa ohjeistusta uuden tuotteen määrittelyyn.

muotoiluun empatiaa
empatia koukuttaa käyttäjän

Tämä helppolukuinen kirja kuvailee digitaalisen tuotteen, älypuhelinsolvellutuksen tms. muotoiluprosessin. Prosessi etenee seuraavasti:

1. Määritä tuote – markkinat sopivuus hakemalla merkkejä käyttäjien yhteisöistä.

2. Tunnista käyttäytymisen oivalluksia etnografisen tutkimuksen kautta.

3. Luonnostele tuotestrategia syntetisoimalla tutkimusaineisto yksinkertaisiksi oivalluksiksi.

4. Viimeistele tuotteen yksityiskohdat käyttäen visuaalisia keinoja yksinkertaistamaan monimutkaisia ideoita.

Kirja on helppolukuinen opas empaattisen muotoilun prosessiin, miten empatiaa käytetään koukuttamaan käyttäjiä. Varsinaista mitään uutta kirjassa ei ole, mutta siinä on mukavasti ja väljästi vedetty yhteen tuotteen – digitaalisen tai vain fyysisen – suunnitteluprosessi niin kuin muotoilija sen hoitaisi.

Suunnittelun eteneminen on amerikkalaisen käyttäjälähtöisen ”muotoiluajattelun” kaavan mukainen normaali muotoiluprosessi. En ala arvioimaan sitä tarkemmin, mutta teen itselleni merkinnän, että ”pitääpä kokeilla, siinäpä se selviytyy”. Prosessi on esitetty helpoksi ja kirjassa on useita helppoja työkaluja – taulukkoja ja malleja – joita voi yrittää soveltaa omaan tarpeeseen.

”Design thinking” termiin Kolko ottaa etäisyyttä, puhuen sitä vain kerran (s. 17).

Kirjaa rytmittää kuvitteellinen tapaus terveystietosovellutuksen muotoilusta design manager Joen näkökulman kautta. Joka kirjan lukuun on liitetty jonkun amerikkalaisen yrittäjän haastattelu liittyen luvun aiheeseen. Ohjeita muotoiluprosessin toteuttamiseen saa hakea tämän oheismateriaalin välistä.

Kolkon mukaan muotoilijan asenne tulevaisuuteen on optimistinen: asioita voidaan tehdä paremminkin – tai ainakin koukuttaa ihmisiä kokeilemaan uusia tuotteita, joita he eivät tienneet tarvitsevansa.

Muotoilijat käsittelevät sellaista, jota ei ole vielä olemassa. Paikkansa pitävää faktaa ei siis ole saatavilla. Muotoilijan tulee vain ajatella optimistisesti, luottaa intuitioonsa ja tehdä pääteltävissä olevia harppauksia. Ylläpitää positiivista illuusiota ja vetää muutkin mukaan.

Jon Kolko on muotoilun konsultti ja ahkera kirjoittaja: http://www.jonkolko.com/index.php

FacebookTwitterGoogle+Share